Premis de la crítica 2016

Ahir, a la Fàbrica Damm de Barcelona, es van lliurar els XIX Premis de la Crítica, els corresponents a l’any 2016 (compte amb això, que aquests premis no es regeixen per la temporada teatral, de setembre a juny, sinó per l’any natural, quines coses).

Els he anomenat Premis de la Crítica perquè això és el que diu el seu logotip, però reconec que a mi m’agrada molt més anomenar-los els premis dels crítics, que sembla igual, però no és el mateix. Perquè a aquestes alçades pensar que “la crítica” és una comissió integrada per 12 homes i 2 dones amb una mitjana d’edat de 60 anys en la categoria de Teatre em sembla, si més no, poc representatiu tant de la realitat de la crítica (fins i tot basant-nos exclusivament en el portal Recomana, que és el promotor dels premis) com del públic teatral. Més encara tenint en compte que és una comissió on només s’hi accedeix per invitació dels qui ja hi són (com els clubs de gentlemen anglesos) i on es demana “professionals que, de manera regular i destacada, hagin exercit la prescripció teatral durant almenys cinc anys en mitjans escrits, audiovisuals i/o digitals”, explicació tan taxativa com poc concreta, perquè em temo que en els temps que corren posar-se d’acord en què és un professional, què vol dir regular, què vol dir destacat i què vol dir mitjà ens portaria a un debat, si més no, llarg.

Fins aquí la dada, però penso que és important tenir-la en ment per contextualitzar tant nominats com premiats, perquè queda clar que els gustos, interessos i inquietuds d’un home de 60 anys tenen poc a veure amb els d’una dona de 35, posem per cas.

Per exemple, quan vaig veure els nominats vaig trobar-me que hi havia uns quants espectacles que no havia vist (voluntàriament) i algun més que no m’havia fet el pes. També vaig trobar absències importants. Per dir-ne algunes: Dafnis Balduz i la dramatúrgia de Port Arthur, també Vanesa Segura i la dramatúrgia de L’última nit del món, algun membre del repartiment de Broken Heart Story, la direcció d’Huis Clos

Ara bé, com no, també hi van haver nominacions que em van agradar molt: Birdie, El despertar de la primavera, Les dones sàvies (tot i que en aquest cas qüestiono l’adjectiu Revelació), hISTÒRIA, Ronda naval solta la boira, Mima Riera, Lluís Villanueva… Igual que em va convèncer la tria de La Villarroel com a millor sala. Per mi, la més interessant de Focus i una de les que més arrisca en el circuit comercial.

La gala va transcórrer sense grans daltabaixos. Amb la fluïdesa i velocitat a què ens tenen acostumats: nominats, guanyador, agraïments i així fins que s’acaba la llista. Amb moments de concisió absoluta, com Lluïsa Cunillé, que va limitar el seu discurs a un “gràcies” mentre els presentadors de la gala, Toni Puntí i Anna Pérez Pagès es lamentaven de la seva negativa perpètua a donar entrevistes, i d’altres de més expansius, con Agrupación Señor Serrano, que va aprofitar el seu premi de Noves Tendències per demanar no haver de carregar amb la responsabilitat de canviar el teatre o, dit d’una altra manera, deixar de ser considerats rara avis i passar a ser, senzillament, una companyia de teatre. Discurs que va ser, per cert, contestat amb ironia per Joan Lluís Bozzo, que va lamentar no guanyar un premi de Noves Tendències ni Revelació per Scaramouche. Lluís Pascual va ser qui més va pujar a l’escenari, per recollir premis tant propis (Direcció per A teatro con Eduardo) com de la seva sala (Espectacle per Davant la jubilació i Espectacle familiar per Renard o el llibre de les bèsties). I vam veure estrenar-se Francesc Casadesús com a director del Grec en recollir el premi Espectacle internacional per MDLSX, tot reconeixent que li feia il·lusió recollir un premi per una cosa en la que no havia intervingut.

Només Imma Colomer, guanyadora del premi Gonzalo Pérez de Olaguer, va allargar-se una mica més amb un discurs tanmateix concís i interessant sobre la seva trajectòria i la seva decisió de fer-se actriu. D’aquest em va quedar gravada una frase que va rebre en els seus inicis, a la seva primera crítica: “con la de chicas bien parecidas que hay por la calle, ¡poner a este petardo!”, una mostra d’encert i professionalitat de la època daurada de la crítica, suposo.

Entre els guanyadors, em va fer il·lusió veure pujar dues vegades a l’escenari la companyia d’El despertar de la primavera (Espectacle per a Joves, categoria com a poc difícil de definir, i Revelació), també dues vegades a Agrupación Señor Serrano per Birdie (Noves tendències i Eines digitals, una altra categoria de difícil definició, que a mi em sona a “cables i aparells”). També merescudíssim el premi a Lluís Villanueva pel seu personatge a Caïm i Abel, així com Anna Moliner, sempre esplèndida, també a Infàmia.

Sobre els premis de dansa i arts de carrer, poca cosa puc dir, ja sabeu que no acostumo a veure espectacles d’aquestes categories, però els que en saben estaven satisfets amb la tria.

I després dels premis, l’autèntic motiu per fer aquestes reunions, la possibilitat de saludar tothom, comentar la jugada i dir en veu baixa tot allò que mai no es podria posar per escrit. Perquè el teatre, com qualsevol altre àmbit, és un complex ecosistema habitat per persones i, tot sovint, el que passa fora d’escena és tant o més interessant que el que passa dins.

Però aquesta és una altra història i no serà explicada en una altra ocasió.

Us deixo a continuació la llista completa de guanyadors* i nominats.

PALMARÈS PREMIS DE LA CRÍTICA 2016

TEATRE

Espectacle:

Dansa d’agost (La Perla 29 / Direcció: Ferran Utzet)

Davant la jubilació (Fundació Teatre Lliure-Temporada Alta / Direcció: Krystian Lupa)*

El professor Bernhardi (TNC / Direcció: Xavier Albertí)

Espectacle internacional:

De stille kracht (La força oculta) (Direcció: Ivo van Hove)

De welwillenden (Les benignes) (Direcció: Guy Cassiers)

MDLSX (Motus / Direcció: Enrico Casagrande i Daniela Nicolò)*

Director:

Julio Manrique (La treva)

Lluís Pasqual (A teatro con Eduardo)*

Ferran Utzet (Dansa d’agost)

Actriu principal:

Emma Vilarasau (Infàmia)

Laura Conejero (La fortuna de Sílvia)

Marta Angelat (Davant la jubilació)*

Actor principal:

Lluís Homar (El professor Bernhardi)*

Ramon Madaula (A teatro con Eduardo)

Ernest Villegas (Un obús al cor)

Actriu repartiment:

Anna Moliner (Infàmia)*

Rosa Renom (El preu)

Mima Riera (La treva)

Actor repartiment:

Manel Barceló (El professor Bernhardi)

Ramon Madaula (La treva)

Lluís Villanueva (Caïm i Abel)*

Musical:

El despertar de la primavera (Orígens Produccions)

Gente bien (La Cubana)

Scaramouche (Dagoll Dagom)*

Text:

hISTÒRIA (Jan Vilanova Claudín)

Infàmia (Pere Riera)*

Victòria (Pau Miró)

Dramatúrgia / Adaptació:

El professor Bernhardi (Lluïsa Cunillé)*

In memoriam (Lluís Pasqual)

Ronda naval sota la boira (Adrià Aubert i Maria Canelles)

Espai escènic:

A teatro con Eduardo (Alejandro Andújar i Lluís Pasqual)*

El professor Bernhardi (Lluc Castells i Jose Novoa)

Victòria (Max Glaenzel)

Il·luminació:

A teatro con Eduardo (Xavi Clot)

Dansa d’agost (Guillem Gelabert)

Un obús al cor (Quim Blancafort)*

Vestuari:

A teatro con Eduardo (Alejandro Andújar)

Maria Estuard (Mercè Paloma)

Scaramouche (Montse Amenós)*

Eines digitals:

Birdie (Vicenç Viaplana i Alberto Barberá)*

Claudia (Eugenio Szwarcer)

Nora (Joan Rodón)

Espai sonor:

Davant la jubilació (Roger Ábalos)*

Pluja (Clara Peya)

Scaramouche (Roc Mateu)

Noves tendències:

Afasians – The Last Conference (Los Corderos-sc i Za!)

Birdie (Agrupación Señor Serrano)*

Claudia (La conquesta del Pol Sud)

Revelació:

El despertar de la primavera (Companyia jove: Elisabet Molet, Laura Daza, Jana Gómez, Clara Solé, Mireia Coma, Clara Gispert; Marc Flynn, Eloi Gómez, Dídac Flores, Marc Udina, Roc Bernadí, Àlex Sanz, Bittor Fernández)*

Enric Montefusco (Tata Mala)

Ricard Farré, Enric Cambray (Les dones sàvies)

TEATRE FAMILIAR / PER A JOVES

Espectacle familiar:

Renard o el llibre de les bèsties (Teatre obligatori)*

Nàufrags (La Industrial Teatrera)

Libèl·lula (Cia. Toti Toronell)

 Espectacle per a joves:

Tata Mala (Enric Montefusco & Buena suerte)

El despertar de la primavera (Orígens Produccions)*

Mal Martínez. Humor i hòsties. (El Terrat)

DANSA

Espectacle:

Afasians / The Last Conference  (Los Corderos & Za!)*

La piel del huevo te lo da (Sol Picó)

7 Lunas (María Muñoz – Niño de Elche)

Espectacle internacional

Mongrel (Göteborgsoperans Danskompani)

Nicht Schlafen (Alain Platel-les ballets C de la B)*

The dogs days are over (Jan Martens)

Coreografia

Escrit en l’Aire (Gelabert – Valère Novarina – Moisès Maicas)

Mongrel (Marina Mascarell – Göteborgsoperans Danskompani)

Oskara (Marcos Morau – Kukai Dantza)*

Solo

Escrit en l’Aire (Gelabert – Valère Novarina – Moisès Maicas)*

Le Recital des Postures (Yasmine Hugonnet)

Molar (Quim Bigas)

Ballarina

Eulàlia Bergadà (Gold Dust Rush)

Marina Rodríguez (Kova ¬ Geographic Toolsl)*

Roser Tutusaus (Menar)

Ballarí

Ciro Tamayo (Coppélia – Ballet Nacional de Sodre)

David Climent (Afasians -The Last Conference / Al Baile)

Miquel Fiol (Back Àbac)*

Vestuari

Gold Dust Rush

Il·luminació

Cube.bz

Música

Escrit en l’aire (Borja Ramos)

Espai escènic

Mongrel (Kristin Torp / Göteborgsoperans Danskompani)

ARTS DE CARRER

Espectacle:

Menar (Joan Català i Roser Tutusaus)*

Molar (Quim Bigas)

Terra condere (Silere)

Jurats i bases dels XIX Premis de la Crítica

Els membres del jurat ho són per invitació del comitè dels Premis de la Crítica, invitació dirigida només a aquells professionals que, de manera regular i destacada, hagin exercit la prescripció teatral durant almenys cinc anys en mitjans escrits, audiovisuals i/o digitals.

JURATS I MEMBRES

Jurat Teatre

Coordina: Juan Carlos Olivares

Membres: Joan-Anton Benach, Jordi Bordes, Sergi Doria, Santi Fondevila, Andreu Gomila, César López Rosell, Iolanda G. Madariaga, Marcos Ordóñez, Juan Carlos Olivares, Ramon Oliver, Xavi Pardo, María José Ragué, José Carlos Sorribes, Andreu Sotorra

Jurat Familiar

Coordina: Jordi Bordes

Membres: Ferran Baile, Jordi Bordes, Núria Cañamares, Iolanda G. Madariaga, Víctor Giralt, Andreu Sotorra, Carme Tierz, Josep M. Viaplana

Jurat Dansa

Coordinen:  Bàrbara Raubert i Jordi Sora

Membres: Bàrbara Raubert, Carmen del Val, Sara Esteller, Montse Otzet, Jordi Sora i Clàudia Brufau

Jurat Arts de Carrer

Coordina: Manuel Pérez Muñoz

Membres: Núria Cañamares, Imma Fernandez, Aída Pallarès, Manuel Pérez Muñoz, Mercè Rubià, Oriol Puig Taulé.

Fotografia: ©Martí E. Berenguer

Comparteix aquesta entrada a:

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.